donderdag 21 oktober 2010

Bestek 1671 ~ Government Order from 1671





Groninger historicus Harry Perton, zond mij bovengenoemde foto van een pagina, uit het bestekboek van de Staten van Groningen. Nu zijn bestekken uitermate saai, maar deze pagina is natuurlijk heel interessant.

Het betreft namelijk een order in februari 1671 voor liefst drieduizend musketten met furketten en bandoliers, en vijftienhonderd pieken met een duidelijke omschrijving van hoe een en ander gemaakt en afgeleverd dient te worden.

(Als ik mijn lees cursus heb afgerond zal ik een volledige vertaling hiervan gaan geven.)

~

Many thanks to Groninger historian Hary Perton for sending me a pic of a page from the great orderbook of the States of Stad & Lande, the province of Groningen. It deals with an order for a staggering 3000 muskets, plus bandeliers and forks, and 1500 pikes, with a detailed description on how the guns should be made and delivered. Interesting is the fact, that this order came in Februari 1671, so this shows some great foresight from the States! (A translation has to wait after I finished my course paleography, sorry!)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.