dinsdag 5 januari 2010

H.L. Zwitser 'De militie van de Staat'




Letterlijk naast Lepage trof ik in de UB dit boek aan van Dr H.L.Zwitzer, over het Staatse Leger. Een breed opgezet boek over het al dan niet nationale karakter van het Leger, zijn besluitvorming, en de kwaliteit ervan. Zwitser behandelt de periode 1550 tot de Bataafse Republiek en ik vind dat de periode 1650-1750 er wel erg bekaaid afkomt, te meer omdat deze periode het agressieve karakter van de Republiek nu juist zo mooi illustreert. Wij heeft daarnaast in het Staatsche Leger een van de beste boeken over die periode vanaf 1700 geschreven. Wat Zwitzer verder schrijft, lijkt me echter wel plausibel en dan verwijs ik even naar de achterflap.




~~

The above book is one of the few historical scientific books on the Dutch Army in the period 1550 to the Batavian Republic in the late 18th century. It offers a broad view on the States' Army, and unfortunatly the period 1650-1750 isn't treated in full at all. For our english readers here's a summary:




~~

Le dissertation du Dr H.L. Zwitzer offre des ideés nouveaux sur la composition et qualité de L'Armee des Etats Generaux, mais - dommage - la periode 1650-1750 n'est pas decriré du tout, et je pense que cette periode est un illustration superbe de la charctere de l"Armee. Voici une sommaire francaise:



2 opmerkingen:

  1. Boek lag jaren gel;eden een hele poos bij De Slegte.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Tja, ik heb hem net bij een goed antiquariaat in de Folkingestraat gekocht.

    BeantwoordenVerwijderen

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.