vrijdag 25 juli 2014

Texel 2014 II





En ziet hier, het tweede doel van onze expeditie, het fort "De Schans", nabij Oudeschild, Texel. Voor de geschiedenis verwijs ik naar het lokale VVV kantoor, die een uitgebreid  artikel op hun website heeft geplaatst.

Ik geef toe, ik houd van forten en kastelen, de linies en frontieren waarachter onze voorvaderen zich veilig achtten tegen de vaak reële dreiging van de boze buitenwereld.  Kom je via de Afsluitdijk naar Texel dan begint het al bij de bunkers bij Kornwerderzand, terwijl je eigenlijk al de Friese waterlinie hebt doorkruist bij Heerenveen..

Ik dwaal af..jammer dat in het museum Kaap Skil geen reclame wordt gemaakt voor de rondleidingen en dat er alleen een dun Duits boekje over het fort lag. Dat kan beter, getuige de enorme hoeveelheid boeken en boekjes die ik bijvoorbeeld in Grave aantrof.

Hulde aan Natuurmonumenten om het fort gedeeltelijk in oude luister te herstellen!

~

A video I took of our second goal on Texel, "the Old Sconce", partly restored bu the Dutch National Trust. Built in 1574 to protect the waiting ahipa on the Texel Road, it was visited by Napoleon himself in 1811, who ordered some extra defence works as well.





Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.